Aankondigingen


Startersnieuws!

Geplaatst 1 okt. 2012 01:47 door Elly Diroen   [ 1 okt. 2012 02:01 bijgewerkt door Mick Perez ]

Voor de beginnende ondernemer bieden wij nu nieuwe mogelijkheden.
Om een goede start te maken met uw administratie geven wij instructie voor het (deels) zelf opzetten van uw administratie. Op ons kantoor geven we duidelijke instructie hoe een administratie opgebouwd dient te zijn. In overleg wordt dan gekeken hoeveel uzelf doet en hoeveel u aan ons overlaat. Bij de start kan dit inhouden dat u praktisch alles zelf invoert zodat alleen controle en opstellen van de aangifte door ons gedaan wordt. Als de zaken goed gaan en u daar de handen vol aan krijgt kunt u besluiten om geleidelijk aan meer van de adminsitratie aan ons uit te besteden. 
Voor de instructie kunt u een eigen laptop meenemen voorzien van MS Excel. Eventueel kunt u voor de instructie ook gebruik maken van een van onze computers.
Informeer nu naar onze lage tarieven.  

Tips voor ondernemers

Geplaatst 14 okt. 2009 23:11 door Mick Perez   [ 18 okt. 2012 03:00 bijgewerkt ]

Specialiseer -  Kleine ondernemingen zijn het meest kansrijk met hun onderneming waar 'de grote bedrijven' niet bij kunnen. Zorg dat je in een markt opereert waar vakkennis en kwaliteit een grote pré is. In massa markten is (lage) prijs, hoge omzet bij beperke marges het uitgangspunt.  Hiermee heb je een zeer belangrijk onderscheidend vermogen t.o.v. van andere en zeker de grote bedrijven. Realiseer dat veel kopers niet graag bij kleine bedrijven kopen omdat ze de kwaliteit en de toekomstvastheid niet goed kunnen inschatten. Dus daarin moet je heel duidelijk zijn. Tweede argument is dat een sterke focus het veel makkelijker maakt om free-publicity te halen. En het kost minder moeite aan de klant uit te leggen waarin je echt goed bent.

Marktpositionering - Bij het kiezen van een product of dienst moet je "iets" aanbieden dat zich kan onderscheiden van andere aanbieders. Zelf zie ik de markt als een taart waar aanbieders elk een eigen taartpunt kiezen. Vergelijk bijv. de eigen marktanalyse van de mobiele telefoonmaatschappijen. Overigens verandert de taart telkens als een aanbieder zijn focus verschuift. Kies steeds één taartpunt met veel 'vrije' klanten. Door te kiezen voor 1 taartpunt is de focus helder en hoeft de aandacht niet versnippert te worden. En met voorkeur klanten van enigszins vergelijkbare grootte. Dit maakt verhoudingen gelijkwaardiger. Beide partijen zijn dan gebaat met een goede verhouding op alle vlakken van de samenwerking. 

Wat wil de klant? - Denk vanuit de klant. Je kan een bijzonder mooi product en/of goede diensten aanbieden. Als de klant 't niet wil, zal deze het niet kopen. Je zal in de gedachtengang van de klant moeten kruipen. Denk als de klant en probeer haar probleem en gemaakte afwegingen te begrijpen. Dat kan best anders zijn dan vanuit jouw eigen positie geredeneerd. Als ondernemer moet jouw aanbieding aansluiten bij de behoeftes van de klant.
Marktkoopman - Als ondernemer moet jij jezelf of je product verkopen. Als je dat niet kan, heb je geen omzet.  Zorg ervoor dat je verkoopkanaal gaat werken en onderhouden wordt. Andersom, een goede marktkoop moet wel goede waar tegen goede prijzen aanbieden. Als de klant de prijs/kwaliteit-verhouding niet vertrouwt, zal ze niet kopen. Te duur is net zo fout als een te goedkoop aanbod. 

Maak de klant bij - Een tevreden klant is de belangrijkste reclame die een ondernemer zich kan wensen. Luister naar wat de klant wil en probeer zijn probleem op te lossen.  Als een klant vriendschappelijk of zakelijk behandeld wil worden, dan doe je dat. Heb respect voor zijn opvattingen. Ook als deze opvattingen over jouw vakgebied gaan en niet geheel juist zijn. In dat soort zaken is de klant altijd koning. Als leverancier heb je rol van dienaar. Als de klant niet blij wordt, is iets goed mis. Het is bekend dat boze klanten hun negatieve ervaring aan ca. 20 personen doorgeven. Omgekeerd geeft een tevreden klant zijn ervaring aan ca. 1 persoon door. Hoe je je eigen markt moet verzieken behoeft geen uitleg. Zeer bekende voorbeelden zijn UPC (hun Chello internet dienst), NUON, Essent (beide hetzelfde computersysteem met probleemn) of recenter de slechte start van Ziggo (mensen waren dagen afgesloten van internet en telefoon). Beperk je als ondernemer alleen tot die zaken die je (echt) goed kan. Huur evt. andere kleine ondernemers in om samen de klus te klaren. Ieder zijn eigen vak, daar maak je klanten blij mee. En blije klanten betalen doorgaans zonder aanmaningen. 

Betalen - De boter hoort bij de vis. Voor wat, hoort wat. Iedereen weet dat, dus zorg dat je betaald krijgt.  Maar als het op betalen aankomt, blijkt niet iedereen even eerlijk te zijn. Hoe goed de toegezegde extra omzet ook lijkt, als er niet betaald wordt, is het per definitie een slechte klant. Het devies: opvoeden of afscheid nemen. Met computers is een stricte betalingsregeling geen enkel probleem meer. Wil de klant niet betalen, dan de deurwaarder (zeker B2B anders ben je mogelijk te laat). Je moet als leverancier daar heel voorspelbaar in zijn. Dan heb je de volgende keer minder problemen.  
 
Grote klanten versus kleine klanten - Als je als starter grote klanten binnenhaalt lijkt dat geweldig. Zeker als deze in een opdracht een fors deel van je capaciteit afneemt. Toch is de keerzijde enorm. Als deze klant geen goede klant meer is of over gaat tot rechtszaken, kan je sluiten. Verder ben je afhankelijk van de grillen van de grote klant die eerste levering vereist. Het verwerven van een meer gespreide opdrachten portefeuille wordt dan erg moeilijk Daarom voor kleine bedrijven; vermijd opdrachten die meer dan 30% van capaciteit claimt. 
Probeer de omzetverhouding te verdelen over meerdere klanten. Op die manier kan een leverancier nooit "de macht grijpen".

Voorbeelden:
Denk aan Albert Hein die eind 2003 eenzijdig de betalingstermijn verdubbelde naar 60 dagen. Philips had er jaren lang een handje van pas na de derde aanmaning te betalen (dat bespaarde ze rente..). OOk zijn er voorbeelden van grote moeite met het innen van akkoord bevonden facturen bij een zeer kredietwaardige afdeling van Shell. Veel overheden vinden dat betalen best later kan. Onder het motto "We betalen toch, niet zeuren". 

Grote en/of erg bureaucratische en verambtelijkte klanten voor starters zijn een afrader. Zorg ervoor dat zij maximaal een klein deel van je omzet bepalen. Ze mogen natuurlijk best bij je kopen, maar zoek ze niet op. Anders bepalen zij jouw voortbestaan.

Rechtszaken - Het voeren van rechtszaken is absoluut af te raden. Belangrijkste reden: elke rechtzaak duurt minstens jaren en zoveel tijd heeft een kleine ondernemer niet. 
Grote concurrenten hebben die tijd wel. Zij hebben vaak de middelen en ervaring een rechtzaak tot het maximale te rekken. Als een zaak uiteindelijk klaar is voor zitting, zal een rechter bedenktijd nodig hebben. Verder uitstel wordt vaak veroorzaakt doordat de rechter eerst wil bemiddelen.

Als het tot een zitting komt, mag je hopen er een rechtvaardige beslissing komt. 'Recht'-spreken en 'recht'-vaardigheid hebben niet altijd met elkaar te maken. De wetteksten zijn vaak zeer ingewikkelde teksten die vaak niet eenduidig zijn. Elke rechter zal zijn eigen uitleg (duiding) moeten geven aan de wet. Hoe dit tot stand komt is afhankelijk van de kwaliteiten van de advocaat. De beste advocaat behaalt de beste resultaten voor zijn klant. Zulke advocaten zijn zeer duur, maar onmisbaar voor je eigen gelijk in het Nederlandse rechtsysteem.

Samenvattend: de beste resultaten zijn te behalen met de beste advocaten. In Nederland geldt een systeem van klasse justitie. Hoe meer geld voor een goede advocaat, hoe waarschijnlijker de uitkomst in jouw voordeel komt. Zeer kwalijk, maar als starter kan je daar niet de wereld verbeteren. Probeer daarom elke rechtzaak te vermijden. Beperk vooraf de risico's, dat bespaart tijd, geld en energie. Voorkomen is beter dan genezen.

Geld lenen - Hoe een partij geld wil lenen aan (startende) ondernemingen is zeer verschillend. Maar altijd geldt: "Wie betaalt die bepaalt". Zo ook met geld uitlenende banken. Zij willen dat jij je kostbare tijd besteed aan voor hun leesbare bedrijfsplannen, rapportages enz. Het doel?: hun risico beperken.

Jouw doel is zo effectief mogelijk ondernemen. Die twee kunnen bijten omdat ondernemers een bepaalde vorm van risico normaal vinden. Banken communiceren meestal via "account managers". Verwacht van hen geen inspirerende bijdrage in jouw plannen. Weet goed wat hun doel is: leningen en verzekeringen verkopen voor hun bank. En tegen een maximaal ingedekt risico. Dat laatste betekent voor starters vaak het afgeven van persoonlijke borgstelling + een hoop administratief werk.
 
Start daarom liever kleiner met minimale leningen. Vergis je niet, als het mis gaat ben je doorgaans zelf het haasje. Dus zorg ervoor dat je niet te diep dieper de zee in gaat dan houd je het hoofd makkelijker boven water. Je moet immers het bestaansrecht van jou onderneming nog bewijzen. Na een succesvolle start is het dan ook makkelijker om geleidelijk aan te groeien. Hiermee verklein je de risico's. 

Tot slot - een paar tegelwijsheden:
  • In het verleden behaalde resultaten, geven geen garanties voor de toekomst
  • Je leert het meeste van je (eigen) fouten
  • De ondernemer is een risicomanager. Zie en gebruik de kansen, maar perk je risico af. (Tot hier; en niet verder als resultaat X niet bereikt is)

1-2 of 2